Wspomnienie pielgrzymki do Medjugorie

W dniach 25 sierpnia do 4 września 2022 r. odbyła się pielgrzymka parafii św. Klemensa z Ustronia i Parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z Bestwiny. Naszymi przewodnikami duchownymi byli ks. Michał (z naszej parafii) i ks. kanonik Cezary z parafii bestwińskiej, natomiast przewodnikiem z biura turystycznego, zawsze pozytywnie nastawiony Pan Tomek.

W czwartek po modlitwie z ks. Proboszczem wsiedliśmy do „złotego” autokaru i wyruszyliśmy w długą drogę. Granice przekroczyliśmy bezproblemowo i po 20 godzinach jazdy dotarliśmy do nadmorskiego miasta Bar w Czarnogórze u stóp pięknych gór, gdzie zakwaterowaliśmy się w eleganckim hotelu. W sobotę po porannej kąpieli w basenie hotelowym czas wolny, przywitaliśmy się z morzem i mogliśmy zwiedzić piękne stare miasto Bar, z starymi ruinami i akweduktem z XV-XVII wieku. W niedzielę wyruszyliśmy na zwiedzić czarnogórski prawosławny Monastyr Ostrog, wykutą w skale cerkiew. Cały czas ubogacał nas swoją wiedzą sakralną ks. kanonik. Wjazd na górę dostarczał niesamowitych wrażeń i widoków.
W poniedziałek wyruszyliśmy z naszym przewodnikiem Panem Tomkiem na rejs po jeziorze Szkoderskim, gdzie została odprawiona niezapomniana Msza Święta na łodzi. Następnie pyszna rybka w nadbrzeżnej restauracji i kąpiel w malowniczej zatoce jeziora. We wtorek mieliśmy dzień przeznaczony na odpoczynek nad Morzem Adriatyckim, no i oczywiście czas wolny i wieczorna kąpiel w basenie.
W środę rano żegnamy się z Czarnogórą i wyjeżdżamy do Medugorje, po drodze zwiedzamy przepiękne miasto Kotor najstarszą katedrą w Europie, a następnie płyniemy w rejs łodzią na wyspę Matki Boskiej ze skały – katolickie sanktuarium na sztucznej wyspie. Po drodze wstępujemy jeszcze do malowniczej starówki w Budvie i przekraczamy granicę z Bośnie, aby dotrzeć do Medugorje, do pensjonatu przemiłej Pani Krysi. W czwartek dnia następnego udajemy się oddać pokłon Najświętszej Maryi Pannie – Królowej Pokoju pielgrzymując na miejsce objawień Podbrdo. Mimo deszczu udaje nam się dotrzeć górską ścieżką w to święte miejsce. Wieczorem Msza święta w kościele św. Jakuba, głównym celebrantem był wybrany przez widzących o. Petara Ljubićic, jemu zostały powierzone tajemnice, które na dziesięć dni przed ich spełnieniem ma przekazać światu.
Codziennie 20 minut przed Mszą Świętą w Medugorje zapada cisza, Matka Boża przychodzi do trójki widzących, w tym czasie obecni modlą się odmawiając różaniec. To wielkie przeżycie duchowe pozostawiło w nas trwały ślad.

W piątek wcześnie rano wyruszamy na górę Krizevac, gdzie modlimy się odprawiając drogę krzyżową. Na górze wita nas piękny wschód słońca nad budzącym się do życia Medugorje. Odwiedzamy również piękne miasto Mostar, gdzie nasza pani przewodnik opowiada nam o tym osobliwym, ale i również dotkniętym wojną miejscu, gdzie stykają się kultury chrześcijańskie, muzułmańskie i żydowskie. Mamy okazję przejść przez słynny stary most na rzece Neretwa, odbudowany po zniszczeniu w wyniku działań wojennych. W ostatnim dniu naszego pobytu udajemy się na wypoczynek nad piękne wodospady Kravica, gdzie mamy okazję popływać w malowniczym otoczeniu wodospadów. W niedzielę rano żegnamy się z Medugorje i w długą drogę do naszych rodzinnych parafii mając w sercach niezapomniane przeżycia.