Relacja z Pielgrzymki – Litwa, Łotwa, Estonia

DZIEŃ VIII

W sobotę 6 maja, punktualnie o godzinie 22:00 cali, bezpieczni, zdrowi a przede wszystkim podniesieni na duchu powróciliśmy do Ustronia 😇😇😇
Ostatni dzień pielgrzymki upłynął nam głównie w autobusie, choć i dziś nie brakło nam wrażeń. Po przekroczeniu granicy polsko-litweskiej skierowaliśmy nasze kroki do Bazyliki Mniejszej w Sejnach, gdzie oddaliśmy hołd Pani Sejneńskiej. Następnie Msza Święta w Studzieniczej, do której przybywał bardzo często Karol Wojtyła, a później jako Jan Paweł II nawiedził Sanktuarium Matki Bożej wspominając lata swojej młodości.
Składamy serdeczne podziękowania najpierw Panu Tomaszowi Szostakowi za logistyczną opiekę, wprowadzenie nas w historię i kulturę nadbałtyckich krajów, profesjonalizm, który pozwalał nam pielgrzymować ze spokojem i świadomością, że niczego nie zabrakie. Wielkie BÓG ZAPŁAĆ Panie Tomku 😊😊😊 Następnie naszym kierowcom Panom Tomaszowi i Rafałowi za bezpieczną podróż i pewną rękę za kierownicą. Niech św. Krzysztof wyprasza Wam potrzebne łaski. Dziękujemy lokalnym przewodnikom z Wilna, Rygi, Tallinna i Kowna za pasję w przekazywaniu wiadomości o zwiedzanych przez nas miejscach ale i życiu tamtejszych narodów.
I oczywiście nie zapominamy o Was Drodzy Pielgrzymi, którzy swoimi uśmiechami dodawaliście optymizmu a swoimi modlitwami umacnialiście Naszą WIARĘ 🙏🙏🙏
Wszystkim serdeczne DZIĘKUJĘ ❤️❤️❤️ Ks. Michał Wójcik.

DZIEŃ VII

Przedostatni dzień naszej pielgrzymki po nadbałtyckich krajach w znacznej części związany był z pierwszą częścią powrotu do Polski.
Przyjeżdżajcie przez tereny Estonii, Łotwy i Litwy dotarliśmy do Kowna, byłej stolicy 🇱🇹🇱🇹🇱🇹
Zanim dotarliśmy do Kowna zatrzymaliśmy się w Szawle – Górze Krzyży, którą w 1993 roku nawiedził św. Jan Paweł II ✝️✝️✝️ Gdzie sprawowaliśmy Eucharystię powierzając nasze intencje w I piątek miesiąca Najświętszemu Sercu Pana Jezusa ❤️❤️❤️

DZIEŃ VI

Drugi dzień pobytu w Tallinnie przeznaczyliśmy na zwiedzanie wzgórza Toompea, Sobóru Aleksandra Newskiego, Apteki z 1422 roku, Domu Wielkiej Gildii, Domu Bractwa Czarnogłowych czy kościoła św. Olafa.
To tylko niektóre z atrakcji jakie zobaczyliśmy i może zaoferować stolica Estonii.
Słoneczna pogoda, choć tylko 6 stopni, a jednak ciepło.
Tu po prostu trzeba przyjechać 😊😊😊

DZIEŃ V

Oddając cześć NMP Królowej Polski podczas porannej Eucharystii w kościele Matki Bożej Bolesnej w Rydze rozpoczęliśmy kolejny dzień naszego pielgrzymowania 🇮🇩🇮🇩🇮🇩
Po Mszy Świętej wyruszyliśmy do Estonii 🇪🇪🇪🇪🇪🇪 zatrzymując się po drodze na krótkiej przerwie nad łotewskim wybrzeżem Bałtyku 🌊🌊🌊
Po pokonaniu ponad 300 kilometrów dotarliśmy do Tallinna, gdzie w krótkim objeździe po mieście poznaliśmy jedne z najważniejszych obiektów estońskiej stolicy. Jutro czas na kolejną część tego miasta.
Musimy przyznać, że 🌞🌞🌞 świeci specjalnie dla nas 😇😇😇
Otaczamy wszystkich modlitwą za wstawiennictwem Matki Bożej, Królowej Polski 🙏🙏🙏

DZIEŃ IV

W czwartym dniu naszej pielgrzymki po nadbałtyckich krajach przejechaliśmy na terytorium kolejnego państwa – Łotwy 🇱🇻🇱🇻🇱🇻
Dziś nasze kroki skierowaliśmy do Rygi – stolicy Łotyszy.

DZIEŃ III

Kolejny dzień pielgrzymowania rozpoczęliśmy od Mszy Świętej w kaplicy Matki Bożej Ostrobramskiej, gdzie powierzaliśmy nasze intencje Maryi. Po Eucharystii odmówiliśmy Litanię Loretańską pamiętając o rozpoczynającym się dziś miesiącu maju 🌷🪻⚘️🌷🪻⚘️
Następnie wróciliśmy do hotelu, a po śniadaniu wyruszyliśmy na dalszą część zwiedzania Wilna. Dzisiejsze poznawanie litewskiej stolicy rozpoczęliśmy od cmentarza na Rosie przypominając sobie postaci walczących o wolność naszego Narodu 🇵🇱🇵🇱🇵🇱.
Potem jeden z najpiękniejszych w Europie kościołów – kościoł pw. śś. Piotra i Pawła na Antokolu i spojrzenie na wileńską starówkę z Góry Strzetuskiej.
Opuszczając Wilno przejechaliśmy o oddalone o zaledwie kilka kilometrów Troki poznając religię i kulturę Karaimów, kosztując kibinów 🥟🥟🥟 na jeziorze Galve.

DZIEŃ I

W ostatnią sobotę kwietnia wyruszyliśmy na pielgrzymkę do KRAJÓW NADBAŁTYCKICH – Litwa, Łotwa i Estonia.
O godzinie 5:00 ks. Proboszcz Wiesław Bajger pobłogosławił pielgrzymów prosząc o modlitwę w intencji Parafii jednocześnie zapewniając o modlitwie za pielgrzymujących 🙏🙏🙏
Po krótkim słowie i modlitwie ks. Proboszcza wyruszyliśmy w drogę do pierwszego przystanku na naszym pielgrzymkowym szlaku jakim był grób bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Po Mszy Świętej, którą mieliśmy okazję sprawować w kościele posługi Błogosławionego Męczennika, zostaliśmy zaproszeni do zwiedzania muzeum poświęconemu życiu bł. ks. Jerzego 😇😇😇
Metą pierwszego dnia stało się Wilno – stolica Litwy, do którego dotralismy o godzinie 23:00 czasu litweskiego.
Słonecznie Pozdrawiamy Ustroń 🌞🌞🌞

DZIEŃ II

Drugi dzień naszej pielgrzymki poświęciliśmy na zwiedzanie Wilna.
Mimo porannego deszczyku ruszyliśmy by odkryć piękną wileńską starówkę wraz z Tomasz Szostak i miejscową przewodniczką Ireną 😊😊😊
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od najbardziej znanego miejsca jakim jest Ostra Brama. Następnie przeszliśmy do Cerkwi Świętego Ducha poznając historię męczeństwa trzech braci dzięki, którym rozkwitła wiara chrześcijańska na ziemi litewskiej.
Wilno przesiąknięte jest polskością i na każdym kroku możemy tego doświadczyć, dlatego kolejne kroki skierowaliśmy do miejsc związanych z osobami Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Stanisława Moniuszki i Konstanego I. Gałczyńskiego dochodząc do Katedry i grobu św. Kaźmierza, królewicza.
O godzinie 16:00 sprawowaliśmy Eucharystie w wileńskim sanktuarium Bożego Miłosierdzia, gdzie umieszczony jest obraz Jezu Ufam Tobie, w którego powstawaniu pomagała św. s. Faustyna Kowalska 😇😇😇
PS. Pogoda oczywiście się poprawiła i mimo krótkiego deszczyku rano nad naszymi głowami zagościło słońce 🌞🌞🌞